Utmaningar

Pröva oss!

Antingen vinner jag eller så lär jag mig, sa nån smart och det stämmer bra på hur vi ser på utmaningar på Briab.

Vi ställs dagligen inför nya utmaningar. Vår vision att vi ska leda – inte följa driver oss att hitta vår egen väg till de bästa lösningar och besluten. Vi har givetvis en gedigen grundstruktur för att kvalitetssäkra vårt arbete, men varje utmaning är unik. Vi söker nya spännande tekniklösningar, nya värdeskapande tjänster och vet att det görs bäst i samarbete med vår kund och i samverkan mellan våra affärsområden.

Vi ville skapa det bolag vi själva ville arbeta på!

Lars Stugemo.

Björn Wulff, VD på Briab Projektledning, fick chansen att prata en stund med Lars Stugemo, VD på Sveriges kanske mest framgångsrika IT-bolag, HiQ. Med Swish, Carpay och otaliga banbrytande innovationer på meritlistan finns det garanterat lärdomar att göra.

Hej Lars, tack för att du tog dig tid att prata med mig en stund om HiQ och hur ni tänker och gör för att ligga i framkant. Men först, varför startade ni HiQ för drygt 20 år sedan?

”HiQ började helt enkelt med att vi trodde, eller snarare, var rätt säkra på att vi kunde göra bättre själva. Vi ville jobba i ett bolag med tydliga värderingar där det finns en röd tråd i affärsmodellen.

Och vad är den röda tråden?

”I sin kortaste form är den att är bidra till att skapa en bättre värld genom att förenkla människors vardag med teknik och kommunikation”

Vad är den viktigaste faktorn bakom er framgång skulle du säga?

”Det handlar nästan uteslutande om att lyssna på våra kunder och kunders kunder. Så fort man inte lyssnar på kundbehoven blir man inte relevant längre. En väldigt stor del av all innovation kommer ifrån en nära dialog med våra kunder. Det är i dialogen i deras vardag och i deras behov där vi ser teknikutvecklingen och finner vår förmåga att styra den rätt.”

Hur viktig är innovation för er?

”Det ligger i vårt DNA att inte titta bakåt utan hela tiden titta mot kunden och se och förutse behov och möjligheter. Det är i utmaningen, ”att göra det omöjliga” som vår drivkraft ligger. Så på sätt är innovation, i form av nyskapande, viktig. Men det viktigaste är kunden och vår röda tråd!”

Jag såg en formulering som jag tänker är både kul, men också allvarlig och med en djupare tanke – den lyder: ”Think or headbang – just do it hard! eller nått liknande. Hur förklarar du den?

”Vår framgång handlar om gediget hårt arbete från alla på HiQ, svårare än så är det inte. Man kan aldrig komma ifrån att det inte blir bättre än vad vi i laget gör det! Och just i laget och mängden medarbetare finns mängder av möjligheter och man vet aldrig varifrån nästa grymma idé kommer ifrån. Vad vi vet, dock, är att den inte kommer lätt! Eller, jag kontrar med en annan skön formulering från vår hemsida som jag tycker klargör: The results of not thinking the usual way are greater than usual!

Slutligen, från en rallyfanatiker till en annan – vad är grejen med Rally egentligen?

”Min personliga grej med rally är väl kanske inte det mest intressanta för omvärlden, men däremot är kopplingen till affärsverksamhet rätt spännande. Rally- och motorsportförare är ofta så otroligt egensinniga. De är de värsta vinnarskallarna. Starka entreprenörer som egentligen vill driva saker på sitt sätt och gör vad som helst för att komma först in i första kurvan. En del av det vill man ha i ett bolag, en hälsosam tävlingsinstinkt är en viktig del av företagets kraft. Och kopplat till en tydlig röd tråd och stark kultur kan man verkligen förändra världen till det bättre!”

Tack Lars, toppenkul att få höra dina tankar. Vi ska snacka mer framöver, tror och hoppas jag!